Fashion

Vrouw als lustobject slecht voor ontwikkeling meisjes

Als man zijnde weet je er alles van; je kijkt naar een videoclip van een slecht nummer van een super zielige artiest. Als je het nummer op de radio had gehoord had je allang overgeschakeld naar een andere zender of gewoon een cd in je system gepropt. Maar in de videoclip komen wel heel erg veel lekkere, schaars-geklede, camera-geile chickies voorbij, vandaar dat je ‘m toch maar even afkijkt. Er is sprake van seksualisering binnen de samenleving, blijkt uit onderzoek van de American Psychological Association. Met seksualisering wordt bedoeld dat er alleen nog maar gekeken wordt naar de seksuele aantrekkelijkheid van een persoon. Bij vrouwen wordt er veel eerder en sneller “geseksualiseerd” dan bij mannen. Hoe zou dat toch komen...Mannen zijn in het algemeen natuurlijk al veel seks-lustiger ingesteld dan vrouwen; ze lopen vaak blind hun lul achterna. Waar vrouwen dingen zeggen als:”hij is echt leuk” is het bij mannen vaak: ”zo, kijk dat wijf! Ik zou d’r kk hard ballen!” Om deze pneumatische paringsdrang commercieel uit te baten, moet je dus zorgen dat mannen er telkens weer mee geconfronteerd worden.

Steeds meer tijdschriften, tv-programma’s, videogames en videoclips zetten vrouwen neer als lustobjecten en dragen zo hun steentje bij aan deze seksualisering. Uiterst “bevredigend” voor mannen en zelfs jonge boys, maar dit kan vooral bij jonge meisjes leidden tot ontevredenheid over het eigen lichaam, depressies en eetstoornissen. Bovendien brengt het ook de seksuele ontwikkeling van meisjes in gevaar. Elk voordeel heeft zijn nadelen natuurlijk. Je kunt het zelf wel invullen; meisjes die niet aan de “lustobjectige” kenmerken voldoen hebben pas sex na het huwelijk en meisjes die dat wel doen, hebben al 3 kinderen voor hun achttiende. Een beetje te zwart-wit misschien, maar er zit een kern van waarheid in. De onderzoekers vinden daarom dat scholen een onderwijsprogramma moeten opstellen om kinderen bewust te maken van de negatieve invloed(en) van de media. “Als gemeenschap moeten we ervoor zorgen dat de seksuele beelden van vrouwen vervangen worden door positieve beelden die de unieke competenties van vrouwen laten zien.” Aldus Eileen Zurbriggen, voorzitter van de onderzoeksgroep.

Er wordt meestal gezegd dat het de keuze van vrouwen zelf is, om als een lustobject te worden neergezet. Omdat ze zelf sexy en aantrekkelijk willen zijn, en omdat ze geil zijn voor aandacht. Ene professor en hoogleraar aan de Universiteit Nijmegen, Willy Jansen denkt dat ook de maatschappelijke dwang een grote rol speelt. Je moet lekker zijn, anders hoor je er niet bij, zeg maar. “Als meisjes elkaar dan ook nog onderling gaan bekritiseren op het uiterlijk, houdt dit de seksualisering in stand, waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Eigenlijk zou er een derde feministische golf moeten komen om dit tegen te gaan. Bovendien moeten de media zich afvragen of het gebruik van de vrouw als lustobject wel functioneel is” aldus Jansen.

Ik denk dat het hier met de maatschappelijke dwang wel mee valt en de vicieuze cirkel is al gebroken door die ene lekkere chick met die lelijke vriendinnen. De derde feministische golf komt pas nadat alle internet-surfers het water uit zijn en “het gebruik van vrouwen als lustobject” is in zoverre functioneel, dat cheap-ass magazines en zielige videoclips voor een boner kunnen zorgen. Om even op de professor in te gaan….

 

een-home-made-vrouw-onvriendelijk-you-tube-big-booty's-in-the-streets-filmpie...

Bushwick Biff

Deel dit artikel
Back to top