Fashion

BBBatKraftwerk, Berlin-Mitte

Vrijdag 26 januari, 20.30 uur. We zaten nu een uur in het vliegtuig… stil. Onze minst favoriete reismodus. We hoorden eigenlijk al bijna in Berlijn te zijn, maar sneeuw op de Duitse baan was de partypooper. Zucht, nog minder tijd voor BBBatKraftwerk, Berlin-Mitte. Yep, Fashionscene was onderweg naar BREAD & butter’s nieuwe baby…

Eind oktober werd bekend gemaakt dat de BREAD & butter editie in Berlijn afgelast was wegens het gebrek aan animo. Kort daarna begon de roddel over een nieuw concept… Op 22 november werd een handjevol genodigden gevraagd om naar de Vattenfall te komen, een voormalige elektriciteitscentrale in Berlijn-Mitte. Hier werd Kraftwerk bevestigd, een vernieuwend concept onder het hoofdstuk ‘modevakbeurs’, een tradefair zonder spelregels. Karl-Heinz Müller: “Berlin needed something new and unconsumed. This is what we have achieved with BBB Kraftwerk Berlin-Mitte. It offers any opportunities for brands and labels that aim for a presentation in a progressive environment.”

BBBatKraftwerk, Berlin-MitteBBBatKraftwerk, Berlin-Mitte

Uiteindelijk kwamen we om 23.00 uur met bevroren voeten aan op de locatie, een uurtje voor sluiting. Een eyepopping eerste indruk; een verlaten bouwproject met kale muren, 3 open verdiepingen afgezet met metalen stellages. Er waren 32 labels en we hadden die avond nog maar 60 minuten voordat de lichten uitgingen, dus wat doe je dan?

Chillen in Adidas’ spacy ingerichte loungeruimte. De afgelegen speelruimte had een verhoging gemaakt van icecube tegels, witte meubels met een preview van de nieuwe ‘Materials of the World’ collectie met onder andere sneakers geïnspireerd door truffels.

Daarna was het hangen bij het basketbalveld van Keds/Pro-Keds, want het Amerikaanse label had geen collectie hangen om te bekijken. Na een paar hoops en male bonding was Kraftwerk, dag 1, of beter gezegd, uur 1, voorbij.

BBBatKraftwerk, Berlin-Mitte: KedsBBBatKraftwerk, Berlin-Mitte: Keds 

Het was dus vrijdagavond, 24.00 uur, Berlijn. Wat je dan niet doet, is de taxi pakken naar huis, maar naar Cookies, een befaamde club van de stad die net weer 2 weken open is na een verbouwing. Natuurlijk waren wij niet de enigen met dit plan de campagne. De rij was te lang voor een avond waarop het kwik onder de 0 graden is… Geen ramp, de volgende dag moesten we er toch weer zijn voor het eindfeest van B&b, dus plan B was een taxi naar de Lining Bar. Een hotspot met een goede barservice. Zorg dat je de volgende dag geen shopping-sessie op de planning hebt staan, dan maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf (ik spreek uit ervaring; ik kon mijn Fashionscene better half nog net naar Starbucks en de Wood Wood winkel leidden en Veborange, een vintageshop, ontdekken).

Maar onze to do-list van de dag ging natuurlijk verder dan alleen winkelen in Berlijn, want Kraftwerk was alweer in volle gang bezig. “A brand consists of more than garments. Emotions, values and image are essential ingredients as well. BBBatKRAFTWERK, Berlin-Mitte is the ideal platform for brands and labels to live their creativity to the full. Here, they have the opportunity to transmit emotions and to put them in focus,” aldus Karl-Heinz Müller. En dat is ook precies wat gelijk opviel. Dat niet alle deelnemers kleding van hun nieuwste collecties op de voorgrond hielden en soms zelfs niet eens hadden verwerkt in hun presentaties was dan ook geen missing link. De meningen zijn vast verdeeld, maar als persbezoeker was dit een verfrissend alternatief voor de commerciële manier van presenteren.

BBBatKraftwerk, Berlin-Mitte: FreiwandBBBatKraftwerk, Berlin-Mitte: Triple5Soul

Onze allerlaatste dag van de Fashionscene @ BREAD & butter reeks begon met een kans om al je frustraties eruit te gooien op mega canvassen bij Freiwand, een collectief van freelance local artiesten. Wel foto’s gemaakt, maar niet zelf los gegaan op de doeken. Met de trap omhoog liepen we tegen een rij op voor het fotohokje van Triple Five Soul. So many things, so little time, dus helaas geen kiekjes als herinnering voor ons. Scandinavië stond altijd al bekend om hun simpliciteit en soberheid; Björn Borg zat dan ook helemaal in die modus met niets behalve campagneposters. Heeft ook zijn charme…

Met de trap omhoog kwam je aan bij Aem’kei. Opvallend waren de bewegende megaprojecties met oversized letters  en het feit dat het streetwear merk wél kleding had, maar dan totaal verpakt met aluminiumfolie. Een half rondje verder stonden we bij Levi’s creatieve uiting in de vorm van een lange bar en verschillende podiums met een rekje kleding en 3-D lichtinstallaties. Less is more? Van het ene jeansmerk gingen we naar de volgende deniminstallatie, Mavi Jeans. Bij het Turkse label konden we even tot rust komen in een van de gazebo’s (open tuinhuisjes) met een exotische twist.

BBBatKraftwerk, Berlin-Mitte: Aem'keiBBBatKraftwerk, Berlin-Mitte: Levi's

Aan de overkant van Mavi’s ‘egoztic paradise’ was het een gezellige bunch bij de ijsbar van Timezone. We bleven niet lang genoeg hangen om erachter te komen of dat lag aan de cocktails of de mimespelers als levende paspoppen, want op dat moment was het tijd voor Chicks on Speed, het eindoptreden van Kraftwerk/openingsgig van de BBB Closing Party op het zwevende podium. Het gestoorde collectief deed hun ding on stage, lees: longen eruit schreeuwen, springen, plukken haar knippen, provocerende videoclips afspelen en, o ja, nummers doen over onder andere MySpace en ‘Art Rules’.

BBBatKraftwerk, Berlin-Mitte: Mavi JeansBBBatKraftwerk, Berlin-Mitte: Timezone

Met een piep in onze oren gingen we als BREAD & butter groupies naar een speciale tourbus die ons naar Cookies bracht voor het eindfeest. Na dé cocktail voor 2007 te hebben ontdekt, WATERMELON MAN (onthouden!) en een paar rondes op de dansvloer, was Cookies de laatste stop voor de Fashionscene x B&b serie. Het zal even afkicken zijn… Gelukkig hebben we het filmpje nog.

Tap on the shoulder, Bratwurst.. (Nana)

Deel dit artikel
Back to top