Dit is hoe jij zo min mogelijk last krijgt van een jetlag

      0

Even een break van het alledaagse leven klinkt ons als muziek in de oren en wij gokken voor jou ook. Bij een verre vakantie komt vaak jammer genoeg wel een groot tijdsverschil kijken en dat merk je. Zo'n jetlag kan je een tijdje blijven achtervolgen, maar er zijn ook dingen die je kan doen om het tegen te gaan en die gaan wij de volgende keer zeker proberen!

Voordat je op reis gaat is het slim om jezelf de tijd te geven om even helemaal tot rust te komen. Reizen kost je lichaam enorm veel energie en door uitgerust eropuit te gaan, heb je bij aankomst minder tijd nodig om te herstellen. 

1. Help je slaapritme een handje
In plaats van dat jij je lichaam al het werk laat doen, kan je zelf ook een handje helpen. De Nederlandse vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO) legt uit dat het slim is om al vanaf vier dagen voor vertrek je slaapritme een duwtje in de goede richting te geven. Als je van plan bent richting het oosten te gaan, dan is het slim om één tot twee uur eerder naar bed te gaan. Ga je nou naar het westen, dan mag je juist een uurtje later de lakens over je heen trekken. 

2. Drink geen koffie of alcohol
Een kopje koffie om wakker te blijven of een lekker wijntje aan boord? Niet zo slim jammer genoeg. Het zit zo, in het vliegtuig heeft je lichaam er al genoeg moeite mee om de vochtbalans te reguleren en aangezien alcohol uitdroogt, maak je hiermee het probleem alleen maar groter. Uitdroging kan vermoeidheid oproepen, dus erg opgewekt zal je dan niet aankomen.

En waarom geen koffie? Je moet proberen je slaapritme niet te verstoren en koffie doet allesbehalve dat. Drink in plaats koffie lekker veel water en je zal je uiteindelijk echt beter voelen.

 

Een bericht gedeeld door SOPHIE MAY (@sophiemay) op

3. Eet lichte maaltijden
Je lichaam is een beetje van slag en vandaar werkt de spijsvertering ook wat minder optimaal dan normaal. Je kan daarom beter niet iets zwaars eten voordat je vertrekt en het liefst ook niet in het vliegtuig. Je moet natuurlijk wel iets eten, maar vermijd bijvoorbeeld de burgers en de pizza's.

4. Sta vaak genoeg op aan boord
Het kan erg verleidelijk zijn om lekker de hele vlucht te blijven zitten, maar dat is niet zo slim. Door af en toe te bewegen stimuleer je de bloedsomloop en dit kan vliegtuigtrombose voorkomen. En, hoe kan het ook anders, ook dit gaat vermoeidheid tegen. 

5. Gebruik geen slaapmiddelen
Even een slaappil en je merkt niks van de hele vlucht... Klinkt helemaal top, maar is dat eigenlijk wel zo goed voor je? Het antwoord is nee. Slaappillen kunnen trombose in de hand werken en dat wil je niet. Daarnaast kan je als je slaapt ook niet bewegen of water drinken en zoals we hier boven aangeven is dat een absolute no go!

6. Pas je klok aan
Door alvast in het vliegtuig je horloge en je telefoon aan te passen naar de tijdzone van de plaats van bestemming, raak je langzaam maar zeker steeds meer gewend aan het idee.

 

Een bericht gedeeld door CLUSE (@cluse) op

Beeld thumb: iStock




Aanbevolen voor jou:
Volg Fashionscene op Instagram!